Malaysia Dateline

Bersuaralah untuk organisasi anda

Pada saat permintaan komunikasi yang telus di tempat kerja berada pada tahap premium, ramai yang masih tidak bersuara dan memberi pandangan yang sepatutnya.

Cara bagaimana anda menyatakan pendapat anda di tempat kerja (atau tidak) adalah refleksi langsung mengenai bagaimana orang melihat siapa anda dan apa yang anda wakili sebagai ahli pasukan, atau sebagai individu.

Suara pandangan anda menentukan nilai yang anda bawa ke organisasi.

Dalam kebanyakan kes, identiti anda disalahtafsirkan kerana suara anda tidak menyampaikan apa yang sebenarnya ada di fikiran anda secara konsisten.

Sekiranya ini kedengaran biasa, jelas bahawa anda tidak menunjukkan prestasi pada tahap yang paling optimum.

Dinamika politik yang berterusan di tempat kerja memudahkan pekerja menyuarakan pendapat mereka.

Sebagai contoh, pada saat anda berada dalam mesyuarat, tanyakan pada diri sendiri, “Siapa yang benar-benar memberi nilai tambah kepada tujuan perbualan?”

Dalam pertemuan lima hingga tujuh orang, anda bernasib baik jika lebih daripada dua orang menyampaikan sesuatu secara konsisten.

Sebenarnya, berapa kali seseorang mengatakan kepada anda dalam perjumpaan,

“Itu idea bagus anda harus melakukan sesuatu dengannya.” Apa yang berlaku?

Lebih sering daripada tidak, idea itu tetap tidak aktif dan kemudian ia senyap begitu sahaja.

Di tempat kerja hari ini, lebih ramai yang mendiamkan diri dan hanya mengikuti arus; ramai yang berfikir bahawa ini adalah cara terbaik untuk maju, diperhatikan dan / atau memenangkan permainan politik yang berlaku di tempat kerja. Bagi yang lain, ini adalah mekanisme untuk terus hidup.

Ramai juga berkata, kalau ‘bunyi’ pun bukan boleh menang; dan pemimpin pulak akan bertegas ‘saya adalah ketua kamu, jadi ‘faham’ tak?.

Namun, jika anda berdiam diri, ia akan lebih menyakitkan anda dalam jangka masa panjang.

Semakin kurang anda menyuarakan pandangan, semakin banyak anda membolehkan orang lain menentukan suara dan identiti anda. Begitu juga sebaliknya berlaku.

Sekiranya anda mengatakan terlalu banyak, anda menimbulkan kebisingan yang tidak perlu, anda menjadi rentan terhadap kritikan – dan jika anda tidak mempunyai kuasa, anda berisiko untuk memperolehnya.

Oleh itu, suara anda mesti seimbang dan objektif. Anda mesti belajar bila dan bila tidak boleh bercakap.

Kuncinya adalah untuk tetap konsisten. Bersikap konsisten tidak bermaksud suara anda boleh diramal dan membosankan.

Ini bermaksud bahawa anda dapat mengurus bagaimana dan bila anda mengatakan sesuatu. Tugas yang sukar apabila anda menganggap betapa mudahnya bertindak balas dalam keadaan tertentu.

Seiring dengan tempoh matang dalam kerjaya, begitu juga harusnya suara anda.

Bagi sebilangan orang, mereka tidak pernah memperolehi suara kerana mereka tidak mempunyai keberanian untuk membuatnya (mereka terus meminjam suara orang lain).

Dapatkan peluang dan masa dan hanya anda yang dapat mencipta suara yang benar-benar menentukan hak anda.

Jadilah lebih lantang, uji idea anda dan perhatikan bagaimana reaksi orang terhadapnya.

Bekerja bukanlah untuk memenangi pertandingan populariti, ia adalah untuk memenangkan rasa hormat dari rakan anda kerana anda dapat memimpin orang dan membantu meningkatkan nilai organisasi dengan suara anda.

———-

Azizi Ahmad adalah pembaca yang tidak menyembunyikan pandangan.